I.A.Richards : The Figurative Language

Hello friends , 

This blog is a part of my classroom activity.This activity given by Dr.Dilip Barad Sir.

In this blog I would like to present  one gujarati folk song by famous gujarati writer  Jhaverchand Meghani. I try to interpret this poem through the figurative language which is given by I.A.Richards.

First of all we can discuss about 
I.A.Richards :

  
• Born: 26, Feb, 1893
• Died: 7, Sep, 1979
• Full name: Ivor Armstrong Richards
 
I.A.Richards was an influential English literary critic and rhetorical. Richards is regularly considered one of the contemporary study of literature in English. Richards life and influence can be divided into period, which correspond roughly to his intellectual interest. Richards is often labeled as the father of the “new criticism”, largely because of the influence of his first two books of critical theory. I.A.Richards is at one with the new criticism in his stress on close textual and verbal stud of a poem.

According to Richards there are three objective to write, ‘The Practical criticism’.

* To introduce a new kind of documentation.
*To provide new Technique.
* To prepare the why for educational method.
 
In his methodology, a lot of importance is given to the “words”. Richards provide the theoretical foundations on which the technique of verbal was built.

              I.A.Richards  can be used in two ways language ,  

 1. scientific use
 2. emotive one. 

Two uses of Language shows the scientific way is precise, clear and matter of fact, but in poetry, one can make use of fiction and the author says that truth in a work of art means only the internal necessity or rightness of the work of art.

                     According to him the poets writes to communicate, and language is the means of that communication language is made of words and hence a study of words is all important it the meaning of work of art is understood.

He mainly talks about four kinds of misunderstandings :

1. Misunderstanding of the sense of poetry : careless, intuitive reading.

2. Over literal reading : prosaic reading

3. Defective scholarship : inappropriate metaphor

4. Difference in meaning of the words in poetry and Prose .

 Words and words carry four kinds of meaning: He gave new path to literary criticism. In his methodology, a lot of importance is given to the words. He believed that poet writes to communicate and language is the means of that communication. Language is made of

•.Sense : The items referred by a writer.

• Feelings : Feeling refers to emotions. Emotional attitude, will, attitude, desire, pleasure, displeasure.

• Tone: Tone is writers attitude to his readers or audience.

• Intention : It is writers aim which may be conscious or unconscious. It refresh to the effect that he tries to produced.

Example : 

          Let's we can see one of the famous gujrati folk song by Zaverchand Meghani ;

Original Song :


મોર બની થનગાટ કરે, મન મોર બની થનગાટ કરે.
ઘનઘોર ઝરે ચહુ ઓર,
મારું મન મોર બની થનગાટ કરે.
બહુ રંગ ઉમંગનાં પીંછ પસારીને બાદલસું નિજ નેનન ધારીને
મેઘમલાર ઉચારીને આકુલ પ્રાણ કોને કલ-સાદ કરે.
મારું મન મોર બની થનગાટ કરે.

ઘર ઘરર ઘરર મેઘઘટા ગગને ગગને ગરજાટ ભરે
ગુમરી ગુમરી ગરજાટ ભરે. (2)
નવે ધાન ભરી સારી સીમ ઝૂલે, નદીયું નવજોબન ભાન ભૂલે,
નવ દીન કપોતની પાંખ ખૂલે (2)
મઘરા મઘરા મલકાઇને મેડક નેહસું નેહસું બાત કરે.
ગગને ગગને ઘુમરાઇને પાગલ
મેઘઘટા ગરજાટ ભરે. … મન મોર બની

નવમેઘ તણે નીલ આંજણીએ મારાં ઘેઘૂર નેન ઝગાટ કરે
મારાં લોચનમાં મદઘેન ભરે (2)
પરછાઈ તળે હરિયાળી બની મારો આતમ નેન બિછાત કરે
સચરાચર શ્યામલ બાથ ધરે (2)
મારો પ્રાણ કરી પુલકાટ ગયો પથરાઇ સારી વનરાઇ પરે,
ઓ રે ! મેઘ આષાઢીલો આજ મારે દોય
નેન નીલાંજન-ઘેન ભરે … મન મોર બની

નદી-તીર કેરાં કૂણાં ઘાસ પરે પનિહારી એ કોણ વિચાર કરે,
પટકૂળ નવે પાણી-ઘાટ પરે ! (2)
એની સૂનમાં મીટ સમાઇ રહી, એની ગાગર નીર તણાઇ રહી,
એને ઘેર જવા દરકાર નહીં (2)
મુખ માલતીફૂલની કૂંપળ ચાવતી કોણ બીજા કેરું ધ્યાન ધરે !
પનિહાર નવે શણગાર નદી કેરે
તીર ગંભીર વિચાર કરે ! … મન મોર બની

ઓલી કોણ કરી લટ મોકળીયું ખડી આભ-મહેલ અટારી પરે
ઊંચી મેઘ-મહેલ અટારી પરે ! (2)
અને ચાકચમૂર બે ઉર પરે પચરંગીન બાદલ-પાલવડે
કરી આડશ કોણ ઊભેલ અરે ! (2)
ઓલી વીજ કેરે અંજવાસ નવેસર રાસ લેવા અંકલાશ ચડે,
ઓલી કોણ પયોધર સંઘરતી
વિખરેલ લટે ખડી મે’લ પરે ! … મન મોર બની

ઓલી કોણ હિંડોળ ચગાવત એકલ ફૂલ બકુલની ડાળ પરે,
ચકચૂર બની ફૂલ-ડાળ પરે ! (2)
વિખરેલ અંબોડાના અળ ઝૂલે, દિયે દેહ-નીંડોળ ને ડાળ હલે.
એની ઘાયલદેહના છાયલ-છેડલા
આભ ઊડી ફરકાટ કરે (2)
ઓલી કોણ ફંગોળ લગાવત એકલ ફૂલ બકુલની ડાળ પરે !
મોર બની થનગાટ કરે આજે … મન મોર બની.

તમરાંને સ્વરે કાળી રાત ધ્રુજે,
નવ બાદલને ઉર આગ બૂઝે (2)
નદીપૂર જાણે વનરાજ ગુંજે. હડૂડાટ કરી, સારી સીમ ભરી,
સરિતા અડી ગામની દેવડીએ (2)
ઘનઘોર ઝરે ચહુ ઓર મારું મન મોર બની થનગાટ કરે.

                                – ઝવેરચંદ મેઘાણી



                     Mor Bani Thangaat Kare is a traditional Gujarati song written by Gujarati poet and social reformer Jhaverchand Meghani, and sung by a number of people earlier, including Chetan Gadhvi and Ashit Desai.

Mann Mor bani thanghat kare is a famous line in this song and it means , My heart dances like a peacock...

Here, I find that each and every line has a deep meaning in this poems. He  is used in dual meaning. The clouds all around are dark . The rain from new clouds falls on my eyes like blue anjan.It cleanses them, makes them shine.It seems to fill an intoxication in my eyes. Even my shadow has become greenery all the around.My soul is jumps with joy Lord Krishna seems to have embraced everything moving and motionless in the entire universe .

He  is used in dual meaning. The clouds all around are dark . Atthe same time, the joy makes the poet feel that God has blessed him and the world and so he says that Lord Krishna, who is also called Shyam/Shayamal for his dark complexion, has embraced the world.This style of using one word for two meanings together is called 'Shlesh' in Hindi/Sanskrit and has been a common way of many Indian poets in earlier times. Recently, a similar thing, known as Yamak, was used in the song .

The song is incorporated with almost the same traditional music in Ramleela, though the tempo of the song is increased to keep it interesting for the movie, while Osman Mir and Aditi Paul do a wonderful job at singing.In that movie this song has using for beloved feeling .They express both are falling in love and both's heart dance like a peacock .

Thank u...













Comments

Popular posts from this blog

paper -208 Assignment

A play "Breath" : picturization and interpretation challenge

Thinking activity :- The Joys of Motherhood